Baan - VINCENNES

Informatie :
Baan  Regionaal
Discipline Draf
Regio 75
Baan .
Adres
2 route de la Ferme 75012 PARIS Tél. : 01 49 77 17 17
Achtergrond informatie :
Op het einde van de 18de eeuw lag de renbaan in het park van het koninklijk kasteel de Vincennes. Ze werd ingehuldigd op 2 april 1781. Tot 1790 vonden de “Plateaux du Roi” plaats in Vincennes, elk jaar in de lente, gedurende meerdere dagen met meerdere koersen per meeting. De privékoersen werden in de herfst gereden. In 1879 behaalde de Société du Cheval Français de concessie voor de Plateau de Gravelle (de huidige ligging van de renbaan van Vincennes). Voor bescheiden houten tribunes werden vier drafkoersen en twee hindernissenkoersen gereden op de graspiste van 2000 meter. Door het succes van deze eerste ontmoeting gevolgd door drie andere koersdagen werd er in 1880 een programma van zestien ontmoetingen opgesteld. In 1894 werden er 35 koersdagen gehouden in Vincennes. Vanaf 1906 werden 5 extra koersdagen georganiseerd tussen 20 november en 15 februari. Deze winterontmoetingen werden oprecht gesmaakt door het volk. In 1910 tellen we al 26 ontmoetingen. Na de onderbreking omwille van de eerste wereldoorlog vond de renbaan van Vincennes zijn tweede adem in 1920 met 76 ontmoetingen. In datzelfde jaar werd de eerste Prix Amérique gereden. Sindsdien is de Prix Amérique een van de grootste koersen van Vincennes met elk jaar 30 à 40 000 toeschouwers. Door de aanhoudende verandering van de koersen en het grote aantal toeschouwers te Vincennes volgden er een reeks verbeteringswerken. Hoewel de hindernissenkoersen niet meer gereden werden, werd er in 1934 een trainingspiste aangelegd. In 1936 werden het paviljoen en de wegingsruimte vergroot. In 1941 wordt een immense hall van 120 meter lang en 35 meter breed in dienst genomen. Op initiatief van René Ballière werden op 20 juni 1952 de eerste avondontmoetingen van Vincennes ingehuldigd die de internationale reputatie van de renbaan versterkten. In 1964 wordt een trainingscentrum gebouwd in het Domaine de Grosbois. In de jaren 1970 drong een volledige renovatie van de renbaan zich op door toegangs- en parkeermoeilijkheden en door het gebrek aan comfortabele publieke ruimtes. Deze grote werken om de alles moderner en groter te maken werden afgerond in 1983. Vandaag is de renbaan van Parijs-Vincennes zeker en vast de “draftempel” van Frankrijk.