Bienvenue sur ZeBet

Mei
vrijdag 10 - Wognum📸
dinsdag 21 - Venhuizen
zaterdag 25 - Assendelft📸

Juni
zaterdag 1 - Hoofddorp📸
zondag 9 - Middenbeemster
vrijdag 21 - Sassenheim
zaterdag 22 - Zwanenburg📸
donderdag 27 - Beverwijk📸

Juli
zaterdag 6 - Warmond
donderdag 11 - Egmond a/d Hoef
donderdag 18 - IJmuiden
maandag 22 - Stompwijk
zaterdag 27 - Voorschoten*📸

Augustus
donderdag 1 - Santpoort
dinsdag 6 - Nootdorp📸
dinsdag 13 - Bemmel📸
zaterdag 17 - De Lier📸

September
maandag 2 - Schagen
donderdag 5 - Heemskerk📸
donderdag 12 - Purmerend📸
vrijdag 13 - Hillegom
maandag 16 - Medemblik📸
donderdag 19 - Enkhuizen📸
woensdag 25 - Roden
donderdag 26 Lisse📸

Oktober
maandag 14 - 't Zand📸

*NL Kampioenschap

📺 Kortebanen met livebeelden

Bienvenue sur ZeBet

Kortebaandraverijen

Een kortebaandraverij is een wedstrijd tussen telkens twee paarden, in een rechte lijn over circa 300 meter lengte, volgens het zogenaamde ‘knockout’-systeem. Het paard welke als eerste, twee ritten heeft gewonnen gaat door naar de volgende omloop.
Tijdens de kortebaan proberen steeds twee paarden tegen elkaar zo snel mogelijk de volledige afstand van de baan af te leggen, zonder daarbij te galopperen. Weet een combinatie (paard en pikeur) de eerste rit te winnen, dan kan hij in de tweede rit zijn plaats in de volgende omloop verzekeren. Wordt het echter 1-1 dan volgt een derde rit, de zogenaamde kamprit, om te bepalen welke combinatie doorgaat naar de volgende ronde. Op de kortebaan zijn de spelsoorten Winnend, Plaats, Duo, Trio en Winscore speelbaar.

Winscore
Winscore is een spel dat alleen op de kortebaan in Nederland kan worden gespeeld. De bedoeling is dat je van elk paar het paard weet te raden dat doorgaat naar de volgende omloop. Doen er bijvoorbeeld 24 paarden mee, wat meestal het geval is, dan kies je 12 paarden.

Wat moet ik doen?
De minimum inzet voor een Winscore is € 2. Hiermee speel je per rit één paard. Je kunt je kansen vergroten door meerdere paarden te selecteren. Je inzet wordt dan hoger.

Voorbeelden
-      Ticketwaarde van €2
: hierbij kies je bij elk paar 1 paard. Dit is 1 combinatie en je hebt dus 1 winkans
-      Ticketwaarde van €4: hierbij speel je bij 1 paar beide paarden. Dit zijn 2 combinaties en je hebt dus 2 winkansen
-      Ticketwaarde van €8: hierbij speel je bij 2 paren beide paarden. Dit zijn 4 combinaties en je hebt dus 4 winkansen
-      Ticketwaarde van €16: hierbij speel je bij 3 paren beide paarden. Dit zijn 8 combinaties en je hebt dus 8 winkansen
-      Ticketwaarde van €32: hierbij speel je bij 4 paren beide paarden. Dit zijn 16 combinaties en je hebt dus 16 winkansen

Wanneer win ik?
Bij winscore win je als jij een ticket hebt waar alle 12 winnende paarden op staan (in het geval er 24 paarden meedoen). Er volgt 1 uitbetaling voor alle spelers die alle 12 paarden die doorgaan naar de volgende omloop juist hebben voorspeld. Is er niemand die 12 goed heeft voorspeld? Dan wordt de prijzenpot verdeeld onder de mensen die 11 goed hebben. Is dit ook niet het geval, dan winnen de spelers die 10 goed hebben. En zo verder

Hoeveel paarden lopen er tijdens een kortebaanderverij?
In de eerste omloop van een kortebaan starten maximaal 24 paarden. Per omloop vallen er paarden af door het ‘knock-out’-systeem. De paarden die winnen, in dit geval totaal 12 paarden, gaan door naar de volgende omloop. Door middel van een loting wordt de startpositie bepaald voor de volgende omloop. Deze loting vindt direct na de race plaats.

LET OP!: Voor het plaatsen van weddenschappen gebruikt men altijd het startnummer uit de eerste omloop.


Wat is een omloop?

Een omloop staat voor een serie races, waarin ieder koppel van twee paarden dat tegen elkaar loopt in een 'best of 3' uitmaakt wie er doorgaat naar de volgende omloop.

Welk paard draait het eerste aan de start?
De start is uitermate belangrijk, want wie goed is gestart heeft een goede uitgangspositie om de rit te winnen. Het paard met het laagste nummer draait over gelijke afstand in de eerste rit vóór het paard met het daarop volgende nummer. Bijvoorbeeld nummer 1 draait vóór nummer 2 en nummer 3 vóór nummer 4 enzovoort. In de tweede rit is dit omgekeerd, dan start nummer 2 vóór nummer 1.

Wat gebeurt er als mijn gekozen paard wordt geschrapt?
Wanneer er op de kortebaan een schrapper is, wordt deze geschrapt voor Winnend en Plaats spel. In Duo en Trio spel wordt deze niet geschrapt, het andere paard in het koppel waartoe de schrapper behoort is nu in zijn eentje speelbaar met het gekoppelde startnummer. In Winscore wordt de schrapper vervangen door het andere paard in het koppel waartoe de schrapper behoort.

Waarom lopen niet alle paarden dezelfde afstand?
Er zijn een aantal regels die ervoor zorgen dat bepaalde paarden meer of minder meters lopen:

Jongere paarden krijgen een ontheffing. Is een paard 4 jaar oud, dan krijgt het paard een ontheffing van 5 meter. Voorbeeld: De afstand van de race is 300 meter, het vierjarige paard loopt over 295 meter. Een paard dat gereden wordt door een leerlingpikeur krijgt ook 5 meter ontheffing.

Paarden met een hogere winsom (totaal gewonnen door het paard) krijgen een handicap. Heeft een paard een bepaald bedrag gewonnen op de kortebaandraverijen, dan wordt de afstand met 5 of 10 meter verhoogd, afhankelijk van het bedrag dat het paard gewonnen heeft.  Voorbeeld: Paarden die veel hebben gewonnen, moeten 305 of 310 meter afleggen waar de overigen een afstand van 300 meter moeten afleggen.

Waarom worden paarden gekoppeld?
Voor het Duo en het Trio spel worden de paarden gekoppeld. Dit wordt gedaan omdat de kortebaan volgens een ‘knockout’ systeem werkt en wij geen weddenschappen mogen aanbieden op combinaties die niet kunnen winnen. Zonder te koppelen zou het voor kunnen komen dat een gespeelde combinatie nooit zou kunnen winnen aan het einde van de dag. De paarden die in de eerste omloop tegen elkaar lopen kunnen tenslotte nooit samen in de uitslag komen. Om dit te voorkomen worden de paarden gekoppeld. 
De paarden 1+2 krijgen speciaal voor het duo en trio het gekoppelde nummer 1. 
De paarden 3+4 krijgen speciaal voor het duo en trio het gekoppelde nummer 2 enz.

Wie controleert de race?
De keurmeesters zien erop toe dat het paard volgens de voorschriften draaft. Er zijn meerdere keurmeesters omdat de kortebaan 300 meter lang is. Er is allereerst de starter, dan na circa 100 meter de eerste keurmeester, na circa 200 meter de tweede keurmeester en de derde keurmeester staat bij de finish (eindstek), bijgestaan door de rechter van aankomst. De vlagsignalen van de starter worden overgenomen door de keurmeesters en ook die van het eindstek (finish). Na de rit geeft de keurmeester van het eindstek aan welke baan gewonnen heeft. De andere keurmeesters geven dit door middel van vlagsignalen door, zodat bij de start ook bekend wordt wie de ritwinnaar is.

Wat betekenen de vlaggen?
De vlagsignalen bij de kortebaan worden al eeuwenlang op dezelfde wijze gebruikt en fungeren als communicatiemiddel voor de keurmeesters op de baan. De rode vlag betekent dat alles goed verloopt, de witte vlag duidt erop dat de start ongeldig is of dat een paard wordt uitgeschakeld wegens onregelmatige gangen of galopperen.